Sådan dyrker I børneyoga

Yoga er et gammelt, indisk system, der handler om at forene krop og sind gennem åndedræt, kropsstillinger og moralske forskrifter. Yoga i Vesten har de senere år taget til, og findes i dag i mange forskellige stilarter, og bruges af både børn og voksne. Børneyoga kan hjælpe børn til en større ro, kropsbevidsthed, bedre søvn og mental sundhed. Når man laver yoga med børn kan det være relevant at indtænke følgende punkter, for at skabe en rolig rutine. Husk at ændringer tager tid, og det derfor skal afprøves flere gange over længere tid.

Genkendelighed

Sørg for at benytte det samme område i huset hver gang. Dette skaber genkendelighed og dermed ro. Det kan f.eks. være et hyggeligt sted i stuen eller en hyggekrog i barnets værelse. Sørg for at dette sted er lunt og behageligt.

Stemningen til børneyoga

Skab en afslappende stemning med dæmpet belysning, musik og duft, når I skal dyrke børneyoga. Det kan f.eks. være stearinlys eller en lyskæde, rolig meditativ musik og en olielampe med en blanding af æterisk lavendelolie og vand.

Bar hud

Børn elsker at være uden tøj på. Brug det som motivation for at dyrke yoga, og lad barnet tage så meget tøj af, som temperaturen tillader. Husk altid at have bare tæer, da det styrker groundingen. Bar hud vil understøtte kropsfornemmelsen og den sansemotoriske udvikling.

Børneyoga er en leg

Vis barnet gennem leg, hvordan yogastillingerne skal udføres. Brug dyr, transportmidler, faglige titler (f.eks. ballerina) til at illustrere dette, og forvent ikke barnet kan udføre stillinger og vejrtrækning perfekt. Det er ikke det, det handler om, og åndedrætsøvelser og yogastillinger kan med fordel afskilles i starten. Husk det skal være sjovt og afslappende.

Vil du vide mere? Så send mig en mail her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *