3 rolige aftenlege til børn

Kender du det, når man prøver at putte sit barn, men det bliver ved med at fise rundt i sengen? Så prøv at hjælpe dit barn til ro gennem aftenlege.

Nogen børn har sværere ved at finde ro end andre, og kan derfor have behov for at lege på en måde, som tilgodeser det behov. Jeg giver her tre eksempler på 3 aftenlege, der stimulerer sanserne, så kroppen bliver afslappet og barnet nemmere kan finde ro inden sengetid. Husk at ændringer tager tid, så forvent ikke mirakler efter en gang. Børn er forskellige, og nogen har brug for længere tid til at tilpasse sig og finde ro ved nye aktiviteter end andre.

Pølsehorn

Læg et tæppe eller en dyne i sengen, så du kan rulle dit barn ind i det. Fortæl dit barn, at du vil lave pølsehorn, men har brug for en pølse. Bed dit barn om at være pølsen og lægge sig på ryggen på tæppet/dynen. Rul herefter dit barn stramt ind i tæppet. Smør herefter “pølsehornet” med “ketchup” og “sennep”, gennem dybe strøj og tryk med dine hænder. Det er vigtigt, du presser lidt, så du ikke kilder dit barn, men derimod stimulerer til afslapning gennem følesansen og muskel-ledsansen.

Den stærke krop

Spørg dit barn, om I skal se, hvem der er stærkest. Sig i skal spænde i hele kroppen, og se hvem der kan holde det længst. Gentag et par gange ved at udfordre dit barn igen og igen.

Børneyoga som aftenleg

Yoga har fordele for både børn og voksne. Når man strækker muskler og led og laver bestemte åndedrætsøvelser, skaber det en afslapning i kroppen, som kan hjælpe til at forbedre søvnen. Drømmeyoga handler om at hjælpe kroppen til netop det. Derfor skal man være opmærksom på at inkorperere nogle elementer, som understøtter dette. Det gælder f.eks. genkendelighed, rolig stemning, rolig belysning, bar hud og leg. Læs mere om børneyoga her.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *