Derfor påvirker søvn dit vægttab

Derfor påvirker søvn dit vægttab 1. maj 2019Leave a comment

Bakser du med dit vægttab og har prøvet diæter og motion uden en længerevarende virkning?

Det er klart, at det er super vigtigt at dyrke motion og spise sundt for at holde en stabil vægt, for at opnå vægttab, og for styrke sin overordnede sundhed. Men hvad der ofte overses i denne sammenhæng er søvnen.

Sammen med sund kost og motion er søvn en af grundpilerne for din fysiske, psykiske og emotionelle sundhed. Manglende søvn kan bl.a. øge stress, give hukommelsesproblemer, øge risikoen for hjerteproblemer, diabet og forhøjet blodtryk. Derudover påvirker søvnen din vægt, hvilket gør søvn lige så vigtig, som den rigtige ernæring og motion. Overvægt kan ligeledes påvirke din søvn, og der er dermed risiko for at skabe en cyklus, som kan være svær at bryde.

Hormonel ubalance

For lidt søvn påvirker dine hormoner, hvilket kan øge din appetit. Det handler især om hormonerne ghrelin og leptin, som er sult- og mæthedsregulerende. Ghrelin er et hormon, som frigives i maven og sender signaler om sult til hjernen. Ghrelinniveauet er højt når maven er tom, og lavt når den er fuld. Hormonet Leptin frigives fra fedtceller og undertrykker sult og sender signaler om mæthed til hjernen. Når man sover for lidt udskiller kroppen mere ghrelin og mindre leptin, hvilket øger din appetit og sulfornemmelse.

Hormonet kortisol, der ofte refereres til som stresshormonet, øges ligeledes, når du ikke sover nok og kan være med til at øge appetitten. På den måde kan for lidt søvn skabe hormonel ubalance, som skaber uabalance i spisemønstret og dermed fører til vægtøgning

Insulinresistens

Insulin er et hormon der flytter sukker fra blodbanen til kroppens celler, hvor det bruges til at give energi. Dårlig søvn kan resultere i at cellerne bliver insulinresistente, hvilket gør at mere sukker forbliver i blodbanen og kroppen kompenserer for dette ved at øge insulinproduktionen. Den overskydne mængde insulin øger din sult og får kroppen til at gemme flere kalorier såsom fedt. Derudover er det muligvis et link mellem for lidt søvn og risikoen for at udvikle type 2 diabetes.

Kalorier, kulhydrater og fedstoffer

Studier viser at mangel på søvn øger indtaget af kalorier, kulhydrater og fedtstoffer. Det har bl.a. at gøre med hormonerne leptin og ghrelin, som blev omtalt i foregående afsnit. Faktisk blev indtaget af fedt fordoblet, da en gruppe på 12 mænd fik 4 timers søvn, sammenlignet med når de fik 8 timer. Deres kalorieindtag sted med 22%, og de kom længere væk fra et vægttab.

Selvkontrol kan påvirke dit vægttab

Hjernen påvirkes i høj grad af din søvn, og det samme gør din selvkontrol. Det kan altså bliver sværere at tage sunde madvalg, når du ikke har sovet nok. For lidt søvn mindsker nemlig aktiviteten i hjernens frontallapper, hvilket har at gøre med beslutningstagen og selvkontrol. Derudover blev der i et studie observeret en stigning i aktiviteten i de dele af hjernen, som har at gøre med belønning. Derfor kan du opleve en større lyst til at spise is, junkfood eller anden usund mad, når du er træt, samtidig med at det kan være sværre for dig at holde nallerne fra det.

Konklusion

Det korte af det lange er, at din søvn er hamrende vigtig for at holde en stabil vægt, eller for at tabe sig. Søvnen påvirker bl.a. både dine hormonniveauer, som styrer appetit og mæthed, samt hjernens belønningssystem og beslutningstagen. Så prøver du at tabe dig, eller holde en stabil vægt, skal du prioritere din søvn!

Har du svært ved at sove? Læs hvordan du kan forbedre din søvn her!

Kilder:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632337/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC535701/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632337

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3767932/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21715510

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15583226

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16880772

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Modtag spændende blogindlæg, videotutorials og familievenlige opskrifter i din indbakke